+32499722035 hallo@mediaskills.be

Instagram biedt kansen aan, benut ze allemaal

Begin 2018 kondigde Instagram de nieuwe aanpassingen aan van het algoritme. Dit wil zeggen dat Instagram geen chronologische feed meer gebruikt. Instagram maakt gebruik van arificial intelligence afgekort AL. AL is een concept waarbij machines denken als mensen. Ze kunnen dus redeneren, plannen, leren en taal begrijpen. Instagram beslist nu voor jou wat jij te zien krijgt. Daarvoor kijken ze naar jouw gedrag op het platform. Instagram gaat alles vergelijken waarop jij hebt geklikt en welke feed jij hebt geliked. Door deze factoren zijn Instagram-posts niet langer chronologisch zichtbaar. Er wordt geschat dat slechts 10 procent van jouw volgers jouw content te zien krijgen. Hoe het algoritme van Instagram werkt weten we niet maar we weten wel dat Instagram algoritme berichten beloond met een hoge betrokkenheid. Dit omvat het aantal vind ik leuks, reacties, videoviews, saves, gedeelde post, DM’s en elke andere type van interactie van jou en jouw volgers. Met andere woorden Instagram wil dat jij als consumer alle features van Instagram gebruikt in ruil daarvoor krijg jij een hoge zichtbaarheid.

Voeg een CTA aan jouw Insta-post en zorg voor interactie

Als je Instagram gebruikt voor marketing is de kans groot dat je een daling van betrokkenheid van jouw volgers hebt opgemerkt. Het blijft moeilijk om te zeggen wat de grootste oorzaak is. We weten enkel dat het nu aan jou is om veel meer likes en comments te genereren als vroeger. Sinds het algoritme hebben berichten een langere waardetijd dit wil zeggen dat mensen langer jouw content te zien krijgen afhankelijk van het aantal reacties en likes. Om een hogere engagement te creëren kan jij een call to action toevoegen in jouw bijschrift. Een CTA is één van de strategische zetten die jij kan implementeren om betrokkenheid van jouw volgers te genereren. Want hoe meer tijd jouw volgers spenderen op jouw account hoe meer Instagram jouw zichtbaarheid geeft. Een goede bijschrift bij jouw content is van uitermate belangrijk. Inspireer en stimuleer jouw volgers of stel een vraag of anticipeer mee met jouw volgers. Het algoritme meet ook de snelheid van de reactie van jouw volgers en jou dus reageer snel op feedback of comments van jouw volgers. Maak ook zelf deel uit van conversatie rond relevante topics. Als niet-volgers zien dat jij gepassioneerd bezig bent met het onderwerp zullen ze jouw misschien volgen.

Plan Instagram-berichten wanneer jouw volgers actief zijn

Een van de beste manieren om veel betrokkenheid te genereren is door jouw Instagram-berichten in te plannen. Probeer er eerst achter te komen wanneer jouw volgers online zijn. Want hoe meer volgers er actief zijn en jouw bericht zien hoe sneller ze gaan reageren en hoe langer jouw bericht zichtbaar is. Probeer dagelijks te posten is dit niet haalbaar dan leg jij vast hoeveel keer per week jij gaat posten en probeer je daaraan te houden. Zo weten jouw volgers wanneer en rond wat uur zij iets van jou kunnen verwachten. Wanneer jij een lange tijd niet meer post dan kan het voorkomen dat volgers afhaken.

Instagram stories een essentieel onderdeel van jouw marketingstrategie

Besteed meer aandacht aan jouw Instagram stories want deze tool heeft dagelijks 300 miljoen actieve gebruikers. Door het gebruik van Instagram stories kan jij je connecteren met jouw volgers. Stories bevatten ephemeral content, foto’s of films die 24 uur zichtbaar zijn. Hierdoor kan jij elke dag origineel uit de hoek komen maar ook interactie aangaan met jouw volgers. Als jij meer dan 10.000 volgers of een geverifieerd account hebt kan je de swipe knop gebruiken. Hierdoor kan jij traffic naar jouw site brengen. Heb je nog niet zoveel volgers dan kan jij een poll organiseren zodat jouw volgers continue betrokken blijven. Je kan jouw volgers vragen om te screenshotten of vragen welke voorkeur ze hebben voor product A of b? Dit soort stories nodigen jouw volgers uit om snel te reageren en een dialoog aan te gaan. Onderlinge relaties spelen dus een grote rol dit geld ook voor insta-storties.

Organisch bereik met Insta-pods

Om het algoritme te beïnvloeden werken instagrammers met elkaar samen. Dat doen ze door middel van een chatgroep van maximaal 30 influencers en dit heet een insta-pod. Een insta-pod is een kleine verzameling van Instagrammers of een privé groep die hetzelfde publiek aanspreken met als doel hun engagement te verhogen. Wil je zelf een pod aanmaken om jouw eigen Instagram-waarde te vergroten maak dan een groepsbericht aan op Instagram en voeg min. 15 accounts toe. Het kunnen bedrijven, merken, influencers of gewone accounts zijn die jij toevoegt. Iedereen in de groep is verantwoordelijk voor het verbeteren van de betrokkenheid bij de post van de andere leden. Elke keer dat iemand een bericht plaats deelt die persoon het met de groep via een privé bericht. Iedereen in de pod zal zich dan bezig houden met het bericht en hierop reageren. Er zijn tips en trics voor zoals opmerkingen moeten langer zijn dan vier woorden. Het is een manier om zorgvuldig om te gaan met kwalitatieve content te posten. Daarnaast kan je ook peilen wat mensen van jouw idee vinden. Dus een instapod is een goede manier om als een team samen te werken maar ook om een Insta-engagementgroep te vormen. Uiteindelijk zijn pods de moeite waard voor een boost te krijgen maar vergeet niet dat ze nooit authentieke verificatie kunnen vervangen.

Wereldberoemd worden door Instagram Explore pagina

De Instagram Explore pagina is een krachtige functie van Instagram en speciaal ontworpen om mensen en bedrijven te helpen meer bekendheid en engament te krijgen op Instagram. Als je een geweldige foto of video plaatst en je krijgt veel likes en comments is de kans groot dat jouw Insta-berichten verschijnen op de Explore-pagine. Naast het opbouwen van naamsbekendheid, helpt een succesvolle Instagram-strategie jouw nieuwe klanten te werven en meer te verkopen. Trek de aandacht en maak prachtige content want dit netwerkeffect kan voor een enorm impact zorgen. De Explore pagina is afgestemd op jouw interesse. Dus maak content op basis van jouw doelmarkt. Maak boeiende en supergetargete content dat opvalt tussen de massa.

Het algoritme is een onzichtbaar spelletje dat je moet meespelen op Instagram. Hoe highly engaged jij bent hoe meer zichtbaarheid jij krijgt van Instagram. Heb jij nog enkele tips voor Media Skills, deel ze nu met ons.

Deel onze Social Media tips

Verspreid deze tips met jouw vrienden!