+32499722035 hallo@mediaskills.be

User generated content of UGC is nog steeds een populair begrip. Deze toepassing wordt veelvuldig gebruikt in de journalistiek, als jij een filmpje stuurt naar een tv-zender dan doe jij een bijdrage aan burgerjournalistiek. Het filmpje is een bijdrage gemaakt door een niet professionele gebruiker. Op sociale netwerken zoals Instagram is user generated content een trend en komt in heel veel vormen voor. Waarom zou jij als user generated content gebuiken als marketingtool op jouw Instagram?

UGC is een marketingstrategie om volgers om te zetten tot kopers

Wanneer jouw volger over gaat tot een aankoopbeslissing wie vertrouwt jouw volgers het meest: ‘Een merk of een medeconsument die het product gebruikt?’ … Jouw volgers nemen eerder aanbevelingen van vrienden en familieleden aan. Mondelinge reclame is nog altijd de beste reclame. En daar schuilt de logica achter UGC. Door dat jij jouw volgers inhoud laat maken over jouw product of dienst kan jij meer betrokkenheid generen op Instagram.

Motiveer jouw volgers om een korte video-clip te maken van jouw producten en herpost deze feed op jouw Instagram-account. Deel de content van jouw fans op jouw Insta-stories. Volgens een enquête van Instagram heeft 76 procent van de ondervraagde personen gezegd dat zij vertrouwen hadden in de inhoud die gepost wordt door volgers. Naar verluidt is 84 procent positief beïnvloed door reviews en feedback. Het is zelf zo dat 43 procent meer geneigd is om een nieuw product aan te schaffen via Instagram als vrienden en familie een positieve UGC hebben meegedeeld.

UGC is een geweldige manier om een online social community op te bouwen

Instagram stelt merken in staat om authentiek rechtstreeks verbinding te maken met haar publiek. Door UGC te gebruiken geven merken echte gebruikers de mogelijkheid om echte verhalen te vertellen. Iets wat heel vaak ontbreekt in een traditionele reclamecampagne.

Wil jij graag gebruik maken van UGC dan moet jij jouw Instagram doelpubliek aanspreken. Jouw doelpubliek zal enkel content maken als ze zich gevleid voelen en super enthousiast zijn over jouw producten. Je kan jouw volgers altijd een soort van stimulans aanbieden in ruil voor hun inspanningen. Dit moet niet altijd een gratis item zijn maar geef ze een shoutout als je hun UGC-bericht gebruikt. Volg hun account. Geef ze een kortingsbon. Wees ook selectief met UGC en plaats enkel berichten van jouw volgers die hoogwaardige en creatieve bijdrage leveren. Door een goede evenwicht te bewaren tussen eigen content en UGC kan jij op korte termijn meer volgers aantrekken en een online social community op bouwen.

UGC is betaalbaar, eenvoudig en zeer efficiënt

Een tal van merken maken op Instagram gebruik van UGC. Het delen van foto’s van gebruikers is één van de meest efficiënte methode om aan UGC te doen. Maar ook fotowedstrijden, product-of bedrijfsrecensies van gebruikers zijn zeer doorslaggevend om jouw volgers niet meer te doen twijfelen. Een bewezen manier om meer volgers te genereren is het organiseren van een wedstrijd. Je kan bijvoorbeeld enkel mee doen als jij een profiel Instagram profiel volgt. Zo krijg je een organische groei van volgers. Ook het aanmoedigen van taggen met een speciale hashtag is een voorbeeld van UGC. Een hashtag-wedstrijd is een giveaway waarvoor een bedrijf aan haar volgers vraagt om een stuk inhoud op Instagram te plaatsen vergezeld met een specifieke hashtag in ruil daarvoor maak je kans om een prijs te winnen. De inhoud van de gebruiker kan een foto of video zijn. Elke keer dat iemand iets plaatst met deze unieke hashtag worden ze ingeschreven om mee te doen met de wedstrijd. Hoewel hashtag wedstrijden eenvoudig kunnen worden opgezet moet je echter goed nadenken wat je graag wenst te bereiken. Maak de hashtag van jouw wedstrijd gemakkelijk te onthouden dus niet te lang en niet te moeilijk te spellen. Schend geen andere firma. Een wedstrijd is een promotie waarbij inspanning en vaardigheid vereist. Je kan jouw winnaar bijvoorbeeld laten bepalen door een jury of door een pol of door een ander beoordelingscriteria.

Wacht niet tot de inhoud naar jou komt. Goed gevestigde accounts hebben meestal geen problemen om door gebruikers gegenereerde inhoud te publiceren.Als je een hashtag hebt gemaakt en om inzendingen hebt gevraagd, maar niets hebt ontvangen van jouw volgers, wees dan niet bang om er zelf naar opzoek te gaan. Het is perfect acceptabel om via e-mail of DM contact op te nemen met Instagrammers om jou verder te helpen. De meeste gebruikers zullen gevleid zijn. Maak jij ook gebruik van UGC? Deel jouw ervaring mee in de reacties. Laat het ons weten.

Deel onze Social Media tips

Verspreid deze tips met jouw vrienden!