+32499722035 hallo@mediaskills.be

Social media gaat over het bereiken van een nieuw publiek en contacten maken met fans en potentiële klanten. Uiteindelijk wil jij jouw volgers ertoe bewegen om actie te ondernemen met betrekking tot jouw berichten. Een CTA heeft als taak mensen te leiden naar iets (bijvoorbeeld een link) en vervolgens deze gebruiker aanzetten tot een specifieke handeling. Een call to action is de heilige graal van een strategische marketingcampagne omdat een CTA voor 90% conversieverhoging zorgt. Instagram onthulde dat meer dan 150 miljoen mensen elke maand Instagram directe gesprekken voeren met bedrijven door het gebruiken van CTA’s. Wil jij actie en goede feedback van jouw doelpubliek? Vraag er dan om.

Wat houdt een goede CTA in?

Een goede CTA of call to action heeft een aantal cruciale kenmerken. Het is actiegericht, kort en bondig, direct zichtbaar en begrijpelijk. Een call to action valt op en bevat tekst die jouw volgers aanzetten tot klikken. Je begint altijd met een werkwoord zoals: ‘Download nu!’ of ‘Registreer hier.’ Zes woorden is al te veel om jouw volgers over te laten gaan tot actie. CTA’s scoren het best wanneer een strategische positie hebben. Een CTA moet visueel opvallen in jouw feed. De boodschap moet klaar en duidelijk zijn.

Hoe een CTA inzetten als bijschrift.

Een prachtige foto op Instagram zonder een pakkende beschrijving is een gemiste kans. Volgers zien een mooie foto verschijnen maar ze zijn ook altijd benieuwd naar de achterliggende reden. Je moet op Instagram het volledige verhaal vertellen zo  kan jij een emotionele band met jouw volgers creëren. Dus wacht met posten van jouw foto tot je  een goede caption of onderschrift hebt bedacht. Met de komst van het nieuwe algoritme van Instagram is het des te meer belangrijk dat het plaatje volledig klopt. Hoe meer aandacht er naar de feed gaat, likes en reacties hoe frequenter de afbeelding zichtbaar zal zijn op de tijdlijn. Je wilt dat jouw volgers mee anticiperen en daarom is een effectieve call-to-action een essentieel onderdeel van jouw inhoud.

Overtuig jouw volgers in jouw caption. Waarom zouden gebruikers zich inschrijven om jouw nieuwsbrief te krijgen? Voordat jouw volgers een CTA willen uitvoeren moeten ze de noodzaak herkennen. Dit kan door jouw volgers te identificeren met een probleem of leg de meerwaarde uit. Soms moet je de deal iets zoeter maken om gebruikers aan te moedigen om de call to action te voltooien. Je moet ze prikkelen. Een prikkel kan zijn een korting geven, toegang geven tot een try-out, een wedstrijd of een freebie.

Wanneer je een CTA schrijft gebruik dan actieve taal. Een geweldige CTA moet actieve woorden bevatten zoals: Kopen, registeren, abonneren,… al deze woorden moedigen aan om actie te ondernemen. Het kan ook zijn dat je een gevoel van urgentie wil creëren. Naast deze woorden kan je ook zinnen gebruiken zoals: aanbieding vervalt binnen zes dagen, bestel nu en ontvang een gratis geschenk, lees meer artikelen, meld je nu aan, download onze gratis background,… Om jouw CTA nog prominent te maken gebruik de ruimte eromheen. Als je oproep tot actie met omliggende inhoud overrompelt zien jouw bezoekers dit niet tussen de rest van de tekst. Je kan gebruik maken van witruimte in jouw tekst of een effen zwarte lijn gebruiken om jouw CTA te scheiden van jouw bijschrift.

Engagement CTA in Instagram Stories

Instagram storie is veel meer dan alleen het delen van foto’s en filmpjes. Doordat de content slecht 24 uur zichtbaar is, kan jij er flink mee experimenteren. Een strategische zet is op het einde van jouw verhaal een CTA in te voegen. Vb.: zodat je het product direct kan kopen in jouw webshop. Als je CTA in jouw stories gebruikt dan is een belangrijke factor de locatie van jouw call to action. Idealiter moet deze op ooghoogte staan of bovenaan zodat jouw volgers deze meteen kunnen zien. Ook de kleur is een effectieve manier om de aandacht op jouw CTA te vestigen. Ga voor een extreem contrast dat gebruikers geen moment twijfelen over het volgende wat ze zouden moeten doen. Gebruik het kleurenwiel en selecteer de kleur tegengesteld aan jouw hoofdkleur. De tegenovergestelde kleur zal opvallen maar ook esthetisch mooi zijn. Maak jouw CTA groot. Locatie en kleur zijn erg belangrijk maar de grootte speelt echter een cruciale rol. Hoe groter jouw oproep tot actie hoe meer volgers deze opmerken.

Een CTA in jouw BioLink

Je hebt een duidelijke CTA gecreëerd en de bezoeker wil over gaan tot actie. Maar nu moet jij de rest van het proces zorgvuldig plannen. Het proces moet zo eenvoudig mogelijk zijn. Je kan jouw volgers doorverwijzen naar jouw Bio Link. Zo stuur jij Instagrammers naar jouw website of verkoopspagina en dat is een belangrijk onderdeel van jouw verkoopproces. Zodra iemand jouw website heeft bezocht is het werk van de CTA grotendeels voltooid. Bovenaan jouw Instagram-account waar je de wereld vertelt wat je doet krijg je slechts één mogelijkheid om slechts één klikbare link toe te voegen. Denk goed na hoe jij verkeer rechtstreek kan leiden naar jouw website. Je kan ook gebruik maken van call to action buttons, externe selectpartners bieden CTA-knoppen te koop aan zoals boek nu, reserveer nu of ticket nu bestellen.

Denk goed na over jouw boodschap want context geeft de waarde van jouw content. Het is het volledige plaatje dat rendement in de toekomst geeft. Jij bepaalt met jouw context en welke richting jij uit wil gaan met jouw volgers. Zo enkel ga jij een succesvolle band creëren met jouw volgers. Daag ze uit, laat ze mede beslissen, geef jouw volgers een herkenbaar gevoel mee… je kan zoveel waardevolle context schrijven. Gooi nooit zomaar een hoop beelden zonder een fanatische boodschap mee te geven. Probeer hier uit wat werkt voor jouw volgers.

Welke CTA’s gebruik jij het liefst? Het Media Skills team zou graag willen horen welke creatieve ‘calls-to-action’ je hebt gebruikt om verkeer te genereren! Als je bereid bent om jouw kennis met de community te delen, laat een commentje achter.

Deel onze Social Media tips

Verspreid deze tips met jouw vrienden!